Vings nordiska resepanel visar: Lyxsemester är att unna sig ett bättre hotell
– Ving samlar lyxhotell under namnet ”Signature by Ving”
För nordbor innebär en lyxsemester att unna sig det där lilla extra som bekvämare platser på flyget och ett bättre boende, helst med högklassig mat och dryck. Flest norrmän har någon gång bott på ett femstjärnigt lyxhotell. Det visar en nordisk resepanel där Ving tillsammans med systerbolagen Spies, Tjäreborg och Ving Norge ställt frågor om lyxsemester med sammanlagt 32 773 svarande.
6 av 10 norrmän (63 %) och fler än 5 av 10 (54 %) svenskar har någon gång bott på lyxhotell. Bland danskar och finländare är det 44 respektive 46 procent. För de allra flesta nordbor kännetecknas en lyxsemester av bekvämare platser på flyget och ett bättre boende följt av att bo på paradisstrand utan trängsel.
Kuddmeny och bra frukost i topp
För finländare, danskar och svenskar, bör ett lyxigt hotell i första hand erbjuda en riklig och varierad frukostbuffé, medan norrmännen tycker att det generellt är viktigast med en högklassig mat och dryck på hotellet. För svenskar och danskar är det näst viktigast att hotellet erbjuder sköna sängar och kuddmeny. Finländarna anser att central läge är viktigt.
Topp 5 – Vad av följande ska ett lyxigt hotell erbjuda enligt nordborna?
Idag lanseras ett nytt koncept där utvalda lyxhotell samlats under ett namn
I det nya konceptet ”Signature by Ving” kommer noggrant utvalda lyxhotell samlas under ett varumärke och som alla erbjuder en kombination av toppläge och högsta klass på både service, boende och restauranger.
– Nordborna verkar rätt eniga i hur en lyxsemester bör vara. Det är framför allt boendets utbud som står i fokus och därför känns det extra viktigt att vi kan erbjuda våra kunder det där lilla extra. Under namnet ”Signature by Ving” hittar man våra bästa guldkorn, alla med de bekvämligheter som hör till riktigt lyxigt boende, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.
Tre olika grupper av lyxhotell erbjuds, alla femvingade och av högsta klass på både service och faciliteter: Signature för familjen, Signature för vuxna samt Signature för alla, vilket vänder sig till dem som reser både med eller utan barn. Hotellen är allt från eleganta boutiquehotell, spahotell till unika designhotell och klassiska lyxhotell. Man hittar dem på såväl sol- och badresmål som citydestinationer.
Nästa steg är att erbjuda VIP-tjänster för kunder som bokar Signature by Ving
– Bland annat tittar vi på separat telefonnummer vid beställning, privattransfer, fast track och tillgång till lounge på flygplatser, säger Magdalena Öhrn.
Lyxigare flygupplevelse
Utöver boendet bör även flygresan vara något extra för att semestern ska kännas extra lyxig. Majoriteten av respondenterna i resepanelen uppger att det viktigaste för en lyxigare semester är att flyga direkt till resmålet utan mellanlandningar, det svarar nära 9 av 10 danskar (86 %), detsamma gäller för svenskar och finländare (84 %), samt 73 procent av norrmännen.
– En av de stora fördelarna med att flyga med våra charterflyg är att resan går direkt utan mellanlandning, oavsett om du reser till Mallorca eller Aruba, och det vet vi är lyx för många, avslutar Magdalena Öhrn.
Topp tre – Hur flygresan ska vara vid en lyxsemester
Om Resepanelen
Undersökningen Resepanelen är genomförd i april 2016 av Ving Sverige, Ving Norge, Spies i Danmark samt Tjäreborg i Finland. Sammanlagt har 32 773 respondenter svarat, varav 5 468 i Sverige, 6 438 i Norge, 13 879 i Danmark samt 6 988 i Finland. Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gället semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.
Läs mer om Signature by Ving:
http://www.ving.se/signature-familj
http://www.ving.se/signature-vuxna
http://www.ving.se/signature-for-alla
Fotograf: Nacho Alegre
För fler bilder, besök gärna Vings bildarkiv:http://www.ving.se/bildarkiv
Önskas ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se telefon 0709-513075.
Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.