Ny undersökning: Så här städar dalmasarna
Sveriges största
e-handelsvaruhus för förbrukningsvaror, inkClub, har tagit städtempen bland
svenska hushåll, däribland Dalarna. Undersökningen kartlägger hur ofta vi
städar, vilka rum som är roligast och tråkigast att städa och hur mycket vi
fuskar med städningen.
Dalmasarna är ett
städande folk – 60 procent städar varje vecka. Samtidigt finns det en falang
som hellre ligger på sofflocket – 4 procent städar en gång i månaden och 24
procent varannan vecka. Men när vi väl sätter igång med städningen är det
viktigt att ha alla prylar på plats. De städartiklar som oftast saknas när man
börjar städa är fönsterputs tätt följt av rengöringsmedel och dammsugarpåsar.
– I Dalarna
tycker man att kök och vardagsrum är roligast att städa. Toaletten däremot
tycker man inte är så rolig, säger Tove Stammers, kommunikationsansvarig för
inkClub.
Köket är
favoritrummet medan toaletten är tråkigast att städa
Vissa rum är roligare än andra att städa. Köket är favoriten, följt av
vardagsrummet och sovrummet. Bland de tråkigaste utrymmena att städa är toaletten,
badrummet och garaget.
Dammsugning
vanligaste städmomentet, men se upp för fuskare
Bland de vanligaste momenten i ett städpass i Dalarna är dammsugning, i stort
sett alla dammsuger när de städar. Andra moment som ingår i en vanlig städning
är att rengöra toaletten, skaka av mattorna och våttorka golven.
Men även om
dammsugning är vanligt är det 17 procent som fuskar med detta och städar inte
under möbler eller dammsuger bara där de ser smuts.
Element, kylskåp
och ugn hoppar vi gärna över
Vanligast att hoppa över när man städar är att våttorka elementen, städa ur
kylskåpet och rengöra ugnen.
Partnern bäst på
dammsugning
Av de dalmasar som får hjälp av andra familjemedlemmar (partnern eller barnen)
– vilka städsysslor är de bäst på? Dammsuga ligger i topp följt av att byta
sängkläder och våttorka golven. Det familjen är sämst på att hjälpa till med är
att rengöra badkar eller duschkabin och städa ur kylskåpet.
För ytterligare information,
vänligen kontakta:
Tove Stammers, kommunikationsansvarig
Tel: +46 70 824 39 13
E-post: press@inkclub.com
Fakta om
undersökningen: Enkäten skickades ut till ett slumpmässigt urval bland inkClubs
svenska kunder i mitten av juni. Totalt svarade 1384 personer.
Svarsfrekvensen på enkätutskicket var 14 procent.
inkClub, baserat i Uppsala, är en av Europas största e-handelsbutiker för förbrukningsvaror så som bläckpatroner och toner, dammsugarpåsar, batterier, ljuskällor, elektronik-tillbehör, kontorsvaror, hygienartiklar och kosmetik. Verksamheten startades år 2000 och omsätter drygt 500 MSEK med god lönsamhet. inkClub har i dag mer än fyra miljoner kunder i 14 europeiska länder. Företaget expanderar successivt med ett utökat produktsortiment inom existerande marknader och har i dagsläget ca 100 anställda.