Marknadsdomstolen friar Gustavsberg
Gustavsberg’s WC Nautic är inte en vilseledande efterbildning. Det fastslog Marknadsdomstolen idag i en dom som bekräftar att Ifö’s stämning var ogrundad.
I mars 2011 stämdes Gustavsberg av Ifö som hävdade att Nautic WC var en vilseledande efterbildning av deras WC Sign och SignArt. Ett påstående som nu har avvisats av Marknadsdomstolen. Domstolen fastslog idag att ”Ifö inte visat vare sig att bolagets WC-stolar har ursprunglig särprägel eller att de är kända på marknaden och därigenom har förvärvat särprägel” och att Ifö’s talan på grund av det inte bifalls. Domen finns i sin helhet på www.marknadsdomstolen.se
– Vi har hela tiden varit övertygade om att Marknadsdomstolen skulle fatta ett beslut till vår fördel, och att Nautic WC har en unik design i linje med Gustavsbergs eget formspråk, säger Carl-Johan von Plomgren, nordisk försäljningsdirektör, Villeroy Boch Gustavsberg. Domslutet bekräftar att Ifö’s stämning var fel och ogrundad.
Gustavsberg överväger nu olika möjligheter att reagera på Ifö’s stämning och vad den har orsakat.
– Domstolens beslut är ett kvitto på att man kan lita på Gustavsbergs unika design. Gustavsberg är ett varumärke med innovativ nordisk designtradition i vilken Nautic har utvecklats, säger Stefan Ljung, produktchef, Villeroy Boch Gustavsberg.
För ytterligare information:
Ann-Christine Berg, PR Communications Manager, Villeroy Boch Gustavsberg. Tel: 072-502 68 14, e-mail: ann-christine.berg@gustavsberg.com